S'identifier S'abonner La Une Le fil info Le journal Podcasts Se connecter Mon compte Newsletters Boutique La Une Fil info Le journal BonSoir La boutique du Soir Les voyages du Soir Les jeux du Soir Services Météo Bourse Programmes télé Oeuvres du Soir Nécrologies Annonces immobilières Podcasts Vidéos La Une Vidéos Arte Europe, l’hebdo The Explorers Opinions La Une Opinions Débats et idées Chroniques Editos Cartes blanches Kroll Politique Société La Une Société Enseignement Santé Régions Monde La Une Monde France Union européenne Etats-Unis Afrique Asie-Pacifique Economie La Une Economie Entreprises Consommation Mobilité Mon argent Agriculture Emploi Énergie Le Soir Immo Sports La Une Sport Football Tennis Cyclisme Jeux olympiques Basket Sports moteurs Hockey Athlétisme Autres sports Les résultats en direct Culture La Une Culture Cinéma Musique Scènes Livres Arts plastiques Marché de l'art Mode Médias MAD Planète La Une Planète Climat Pollution Biodiversité Agriculture Médias & Tech Santé Régions La Une Régions Bruxelles Brabant wallon Hainaut Liège Namur-Luxembourg Wallonie LéNA Repensons notre quotidien Dossiers Grands formats Grands entretiens Se déconnecter
Votre compte
Gérer mon compteJe m'abonneGérer mes invitésJ'offre un abonnementNewslettersBonSoirNous contacterDéconnexion

Lezing: Schade en herstel van de Belgische spoorwegen tijdens de Tweede Wereldoorlog

image - Lezing: Schade en herstel van de Belgische spoorwegen tijdens de Tweede Wereldoorlog

Over

Zondag 15 maart 2026, om 14u30


Vanaf mei 1940 is NMBS het slachtoffer van de Duitse Blitzkrieg. De infrastructuur
ondergaat talrijke vernielingen en beschadigingen als gevolg van de invasie en
de vertragingstactieken van het Belgische leger. Bruggen worden vernietigd of
zwaar beschadigd. Met de beschikbare middelen voeren spoorwegpersoneel en teamsvan de bezetter herstellingen uit om het treinverkeer te herstellen. Ook het
materieel lijdt zwaar: het heeft aanzienlijke schade opgelopen en het onderhoud
kan niet meer naar behoren worden uitgevoerd. Bovendien confisqueert of vordert
de bezetter materieel voor eigen gebruik. De aangeboden diensten worden sterk
beperkt.

 

In de loop van de oorlogsjaren treffen verzetsacties tegen de troepen van het Reich ook de spoorweginfrastructuur en verstoren ze het treinverkeer. Locomotieven worden beschadigd en ontsporingen worden veroorzaakt, wat soms leidt tot menselijke verliezen en aanzienlijke schade aan zowel infrastructuur als materieel.

 

Tijdens de voorbereiding van de landing in Normandië voeren de geallieerden talrijke
bombardementen uit om de verplaatsing van Duitse militaire versterkingen naar
toekomstige gevechtszones te verhinderen. Veel van deze bombardementen zijn
gericht op spoorweginstallaties, zowel in Frankrijk als in België, omdat de spoorwegen een cruciale rol spelen in het vervoer van troepen. De schade aan
spoorwegknooppunten door deze bombardementen is enorm: verwoeste installaties,
vernietigd of onbruikbaar materieel, menselijke verliezen...

 

Vanaf de bevrijding in september 1944 wordt begonnen met de wederopbouw van de
installaties. Ook het materieel wordt hersteld. Een belangrijke versterking van
locomotieven, die was gepland op basis van de geschatte verliezen, wordt
besteld bij de geallieerden: dit zijn de beroemde stoomlocomotieven van het
“Type 29”, geleverd in 1945. Bovendien, enigszins onverwacht en tegenwoordig
relatief onbekend, wordt het locomotievenpark ook aangevuld met enkele
tientallen andere locomotieven die beschikbaar komen door de bevrijding van het
land. De NMBS kan opnieuw bouwen aan haar toekomst.

 

De spreker 


Louis Gillieaux is liefhebber en onderzoeker spoorweggeschiedenis en -ontwikkeling. Hij had een carrière bij de NMBS waar hij de afdeling Pers en Public Relations leidde en verantwoordelijk was voor verschillende projecten met betrekking tot het historisch erfgoed van de Belgische spoorwegen. Sedert zijn pensioen zet

hij zijn onderzoek in spoorweggeschiedenis voort. In het licht van de uitdagingen die voor ons liggen kijkt hij ook naar de toekomst van de spoorwegen.


We aanvaarden Article 27 en Vakantieparticipatie. Wil je je inschrijven voor deze lezing met één van deze twee tarieven? Contacteer ons dan per mail via info@trainworld.be of telefonisch op het nummer 02 224 74 37.


Duur

ca. 1 uur. 


Maximum 50 personen toegelaten.


Praktische informatie

Deel :

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Nog meer evenementen Lezingen / Debatten > Lezingen of debatten over geschiedenis
Nog meer evenementen Industrie Noord / Nord
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe
R
Retour en haut du site Belgique Monde Économie Sports Culture Opinions Techno Sciences et santé Le Soir+ So Soir Soirmag Génération Demain la Terre Images Le choix de la rédaction Dossiers Archives Bourses Trafic Météo Programmes télé Club du Soir Nous contacter RSS Concours Petites annonces Gocar Ebook.lesoir.be La cave à vin du Soir Faire-part et cartes de vœux Photobook Les Oeuvres du Soir Gérer les cookies Rossel Rossel Advertising References Cinenews Out.be L'Echo SudInfo Grenz Echo La Voix du Nord Vlan Rendez-vous En mémoire Sillon belge App Store Optimization VLANSHOP CIM