TATJANA PIETERS is vereerd u uit te nodigen voor 'Grace Grit Grin', de derde solotentoonstelling van Belgisch kunstenaar Ilke Cop, parallel aan '[GUEST] curated by Ilke Cop', een gecureerde reactie van gevierd Zuid-Afrikaans kunstenaar Kendell Geers. De galerie vormt het decor voor een intergenerationele dialoog tussen twee compromisloze stemmen in de hedendaagse kunst, resulterend in een geladen uitwisseling rond de codes van de kunstgeschiedenis, het (vrouwelijke) lichaam en de subversieve kracht van spel.
In 'Grace Grit Grin' onderzoekt Ilke Cop de internalisering van de visuele codes van vrouwelijkheid die vervat zitten in alledaagse objecten. Beschadigde porseleinen beeldjes van vrouwelijke figuren vastgezet in poses van moeders, verzorgers of geliefden, worden niet hersteld, maar hermaakt. Vertrekkend vanuit haar eigen beeltenis, sculpteert Cop grijnzende groteske hoofden, waarmee ze de beleefde glimlach parodieert die historisch van vrouwen wordt geëist.
Via een proces van fotografie en heropvoering van deze poses vertaalt de kunstenaar ze naar schilderkunst. Op doek lijken de lichamen te groot voor het frame. Expansief en krachtig worden deze in relatie gezet met stenen fragmenten van de sculpturen. Een intieme reflectie op een turbulente periode van fractuur en stilstand in het leven van de kunstenaar zelf, is Grace Grit Grin een poging de viscerale ervaring van een lichaam te sublimeren tot een transformatieve.
Parallel aan deze tentoonstelling presenteert Kendell Geers een gecureerde selectie van nieuwe en oude werken die zijn opgevat als repliek en contrapunt. Geïnspireerd door Marcel Duchamp’s dictum “a Guest + a Host = a Ghost,” bewoont hij de tentoonstelling van Cop als gast, echo en spectrale dubbelganger.
Geers doorbreekt de cleane taal van het minimalisme in een spel met linguistische en visuele codes. Zo gebruikt Geers in zijn foto’s en schilderijen van afgesneden bloemen het element van de breuk om de fragiliteit van schoonheid en het achterliggende geweld te onthullen. Zijn Idols sculpturen zijn beladen objecten omwikkeld in wit-rode gevarentape en herdefiniëren vaste koloniale denkpatronen.
De twee tentoonstellingen stellen Grace (esthetiek), Grit (verzet) en Grin (humor) voor als essentiële maar instabiele krachten in de praktijk van de kunstenaar. Cop en Geers onderzoeken hoe kunst het bewustzijn verandert door het in vraag stellen van onze vaste denkstructuren.
Ilke Cop (°1988, België) woont en werkt in Brussel. Door middel van schilderkunst, sculptuur en installatie onderzoekt ze representaties van vrouwelijkheid en macht. In 2024 won ze de Gaverprijs voor schilderkunst en werd haar werk opgenomen in de Biënnale van de Schilderkunst (Mudel, Deinze). Belangrijke recente solo- tentoonstellingen zijn Hardcore/Softspore bij Tatjana Pieters (2024) en Folded : Whites in Pilar (2022). In 2024 presenteert Cop voor het eerst een overzicht van haar werk van de laatste jaren in Once in a Blue Shroom bij Be-Part. Cop werd internationaal getoond, waaronder haar debuut bij Jane Lombard Gallery in NYC (Independent, 2025). Haar werk maakt deel uit van private en publieke collecties in Europa en de Verenigde Staten. Daarnaast is ze medeoprichter van Hyster-x en actief als curator onder meer voor Key Figures : Dialogues of the new figurative (2022) en de aankomende poëzie-en beeldenroute van Lo-Reninge (2026).
Kendell Geers (°1968, Zuid-Afrika) woont en werkt in Brussel. Hij omschrijft zichzelf als AniMystikAktivist en verenigt in zijn werk uiteenlopende tradities, van animisme en activisme tot alchemie, mystiek en Ritual Magick. Zijn compromisloze strategieën vloeien voort uit een diepgeworteld geloof dat “kunst de wereld verandert — waarneming per waarneming.” In 2007 presenteert Geers zijn eerste grote retrospectieve tentoonstelling, getiteld IRRESPEKTIV, in S.M.A.K., Gent. Zijn werk werd internationaal getoond op de biënnales van Taipei, Istanbul, Lyon, Johannesburg, Havana, São Paulo, Moskou en Venetië, evenals op Documenta en de Carnegie International. Zijn werken maken deel uit van toonaangevende privé- en openbare collecties wereldwijd, waaronder het Guggenheim Museum, de Vanhaerents Art Collection,BPS22, het Middelheim Museum en S.M.A.K.