S'identifier S'abonner La Une Le fil info Le journal Podcasts Se connecter Mon compte Newsletters Boutique La Une Fil info Le journal BonSoir La boutique du Soir Les voyages du Soir Les jeux du Soir Services Météo Bourse Programmes télé Oeuvres du Soir Nécrologies Annonces immobilières Podcasts Vidéos La Une Vidéos Arte Europe, l’hebdo The Explorers Opinions La Une Opinions Débats et idées Chroniques Editos Cartes blanches Kroll Politique Société La Une Société Enseignement Santé Régions Monde La Une Monde France Union européenne Etats-Unis Afrique Asie-Pacifique Economie La Une Economie Entreprises Consommation Mobilité Mon argent Agriculture Emploi Énergie Le Soir Immo Sports La Une Sport Football Tennis Cyclisme Jeux olympiques Basket Sports moteurs Hockey Athlétisme Autres sports Les résultats en direct Culture La Une Culture Cinéma Musique Scènes Livres Arts plastiques Marché de l'art Mode Médias MAD Planète La Une Planète Climat Pollution Biodiversité Agriculture Médias & Tech Santé Régions La Une Régions Bruxelles Brabant wallon Hainaut Liège Namur-Luxembourg Wallonie LéNA Repensons notre quotidien Dossiers Grands formats Grands entretiens Se déconnecter
Votre compte
Gérer mon compteJe m'abonneGérer mes invitésJ'offre un abonnementNewslettersBonSoirNous contacterDéconnexion

land.scape.travelling.light

image - land.scape.travelling.light

Over

We zijn verheugd om u het werk van de twee Duitse kunstenaars Yvette Kießling (schilderkunst) en Edgar Leciejewski (fotografie) te presenteren. Voor deze tentoonstelling werken we samen met Kusseneers Gallery om hun werk in deze prachtige ruimte te presenteren. We kijken ernaar uit u te verwelkomen!




land.scape.travelling.light


Meer dan ooit bepalen grenzen en bruggen hoe we samenleven – en laten ze ons achter met de vraag waar we staan.

Edgar L.‘s 'w-all’ scheidt op brute wijze niet alleen landschappen, maar ook mensen en realiteiten. We blijven aan één kant gestrand. Om ons heen vinden we geen ongerepte natuur, maar de altijd aanwezige programma's waarmee we proberen deze en onszelf te beheersen, te ordenen en te begrijpen. Door af te zien van geësthetiseerde landschappen, richt de kunstenaar zich op de verhalen van scheiding en scheidbaarheid – zowel de echte als de fictieve, zowel de opvallende als de onopvallende. De motieven vullen slechts een deel van het beeldmedium, met handgeschreven achtergrondcommentaar eronder – kleine parateksten als een maatschappelijke spiegel. Kleurrijke lijnen omsluiten en sluiten de geschreven woorden uit, en spijkers accentueren de balken, waardoor hun broze aard zichtbaar wordt. De visuele ruimte suggereert een topografie van controle, die wordt doorbroken door deze achtergrondhumor. Het landschap dat we hier zien is noch een chaotische oerkracht, noch een gedomesticeerde leegte. We zijn getuige van de overgang van de angsten van het Niet-Zijn en terughoudendheid naar de drang om deze te overwinnen. Er ontstaat ruimte voor verontwaardiging en empathie. De leegte achter het grensgebied wordt gevuld met natuur – met de levendige overvloed van het doek, die contrasteert met de leegte van de grens en toch de mentale sfeer van dezelfde filosofische grondslag voortzet. De natuur zoals die ons hier wordt getoond, is de oorspronkelijke kracht, die zich, als in verzet, onttrekt aan alle menselijke pogingen tot ordening en verandering.


De serie ‘Mbuzi’* van Yvette Kießling ontvouwt een heel eigen verhaal en tegenspreekt de schokkende leegte van de grenslandschappen zonder zich te verliezen in platitudes. Wie naar deze werken kijkt, kan zich laven aan de dicht op elkaar liggende lagen kleur – die lijken op het bladerdak van de bossen van Tanzania in het Usambara-gebergte, beschermd door de boomvarens die als stille wachters aan de randen van de paden, in de dalen en valleien van het bos staan. Zeepstruiken – oorspronkelijk geïmporteerd uit Mexico – integreren zich op een vanzelfsprekende manier in het landschap. De term ‘mbuzi’, waar de titel van is afgeleid, is Kiswahili voor ‘geit’ en begint als een onopvallend object – als een kokosrasp, die overal langs de Oost-Afrikaanse kust te vinden is. Hier wordt het een grensoverschrijdend artefact, een teken dat er ergens in deze weelderige natuur ook mensen te vinden zijn. Wat zich zo onopvallend aandient, verhardt vervolgens tot een commentaar dat geworteld is in het dagelijks leven, iets waarvan de vorm en geschiedenis de kruising weerspiegelen van cultuur, koloniale import en machtsongelijkheid. Het onopvallende object wordt zo een stille getuige van koloniale bewegingen – het initieert een verhalend spel tussen vorm, betekenis en culturele geschiedenis, een spel dat vertelt over menselijke ervaringen, ontmoetingen ter plaatse en de wetenschap dat de natuur niet getemd kan worden. Deze overlapping van semantische niveaus (zes stenen en een zeef in het drukproces) versterkt het idee van een ruimte die ons zicht verandert door ervaring ter plaatse – elke kleurlagen een fragment van ruimte, tijd en het overschrijden van grenzen.


*De lithografieserie ‘Mbuzi’ is in 2024 ontstaan door samenwerking met de Karl Braun-collectie (Museen State) en en plein air in het Umbara-gebergte in Tanzania.


Stefanie Stolle

Kunsthistorica en projectcoördinatrice, gespecialiseerd in hedendaagse en collectiegeschiedenis



Deel :

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

GRACE GRIT GRIN / ILKE COP

15 nov 18 jan 2026
Tentoonstellingen Galerijen
Galerie Tatjana Pieters
Gent - Oost-Vlaanderen
TATJANA PIETERS is vereerd u uit te nodigen voor 'Grace Grit Grin', de derde solotentoonstelling van Belgisch kunstenaar Ilke Cop, parallel aan '[GUEST] curated by Ilke Cop', een gecureerde reactie van gevierd Zuid-Afrikaans kunstenaar Kendell Geers. De galerie vormt het decor voor een intergenerationele dialoog tussen twee compromisloze stemmen in de hedendaagse kunst, resulterend in een geladen uitwisseling rond de codes van de kunstgeschiedenis, het (vrouwelijke) lichaam en de subversieve kracht...

Fortendag fort 8 Hoboken

09 nov 2025
Tentoonstellingen Varia
Fort 8
Hoboken - Antwerpen
De jaarlijkse Fortendag is in de eerste plaats een ontmoetingsdag voor fortenliefhebbers. Wat is er te zien of te doen: * een kleinschalige beurs met boeken over militaria en forten van alle periodes. * rondleiding met gids die de geschiedenis van fort 8 vertelt. Er zijn wandelingen om 11, 13 en 15 uur. * expo over krijgsgevangen Hobokenaren en verzetsstrijders in de Tweede Wereldoorlog * tentoonstelling van schilderijen van een Brialmontfort van Christiane van Wetter. * Om 15 uur op...

Marc Roos toont zijn Sculpturen

08 nov 11 nov
Tentoonstellingen Sculpturen
Keramiek Marc Roos
Melle - Oost-Vlaanderen
Ontdek de gelaagde keramiek van Marc Roos tijdens vier open dagen in zijn atelier in Melle. Van zaterdag 8 tot en met dinsdag 11 november opent Marc zijn deuren en geeft hij bezoekers de kans zijn werk en atelier van dichtbij te beleven. Zijn sculpturen worden laag voor laag opgebouwd in klei: een proces van tijd, concentratie en herhaling dat resulteert in vormen met een sterke aanwezigheid. Tijdens ArtistMeeting in Knokke ontving Marc recent een award uit handen van kunstcriticus Hugo Brutin...
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

André Van Schuilenbergh. "Magnolia's"

21 dec 2025
Tentoonstellingen Schilderijen
Galerie Art Depot
Bonheiden - Antwerpen
André’s magnolia’s zijn een serie vol optimisme, nostalgie en schilderachtige schoonheid, ze baden in een rustgevende en vredige sfeer, als metafoor voor de kwetsbaarheid en vluchtige vreugde van het leven. We tonen een dertigtal werken, van grote kanjers op doek tot schattige kleine aquarellen op papier.“Deze bloemen geven ons een positieve boost. En die lijn tracht ik ook door te drukken in de schilderijen die op en top optimistisch zijn bedoeld. Tezelfdertijd zijn magnolia’s ook weer een...

Andere evenementen Tentoonstellingen > Galerijen

Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Open Expo Etienne Jammaers

31 okt 28 dec
Tentoonstellingen Schilderijen
Turnhout
Turnhout - Antwerpen
Welkom op onze Open Expo van Etienne Jammaers Etienne Jammaers ° 03-08-1962Op weg, op zoek naar een thuis, is het thema dat vanaf dan alle schilderijen en driedimensionele beelden verbindt. De zoekende mens of ander wezen met zijn lasten of integendeel helemaal bevrijd, onderweg, aankomend of vertrekkend..Leegte, het ontbreken van .. , vind je in ieder werk terug. Huizen stralen geen warmte uit, zijn slechts tijdelijke onderkomens. Landschappen zijn onbewoond, zeezichten...

[GUEST] Curated by Ilke Cop / Kendell Geers

15 nov 18 jan 2026
Tentoonstellingen Schilderijen
Galerie Tatjana Pieters
Gent - Oost-Vlaanderen
TATJANA PIETERS is vereerd u uit te nodigen voor 'Grace Grit Grin', de derde solotentoonstelling van Belgisch kunstenaar Ilke Cop, parallel aan '[GUEST] curated by Ilke Cop', een gecureerde reactie van gevierd Zuid-Afrikaans kunstenaar Kendell Geers. De galerie vormt het decor voor een intergenerationele dialoog tussen twee compromisloze stemmen in de hedendaagse kunst, resulterend in een geladen uitwisseling rond de codes van de kunstgeschiedenis, het (vrouwelijke) lichaam en de subversieve kracht...
Nog meer evenementen Tentoonstellingen > Galerijen
Nog meer evenementen Weststation / Gare De L'ouest
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe
R
Retour en haut du site Belgique Monde Économie Sports Culture Opinions Techno Sciences et santé Le Soir+ So Soir Soirmag Génération Demain la Terre Images Le choix de la rédaction Dossiers Archives Bourses Trafic Météo Programmes télé Club du Soir Nous contacter RSS Concours Petites annonces Gocar Ebook.lesoir.be La cave à vin du Soir Faire-part et cartes de vœux Photobook Les Oeuvres du Soir Gérer les cookies Rossel Rossel Advertising References Cinenews Out.be L'Echo SudInfo Grenz Echo La Voix du Nord Vlan Rendez-vous En mémoire Sillon belge App Store Optimization VLANSHOP CIM